zondag 11 oktober 2015

OECD/PISA vergelijk

oecd/ pisa vergelijk Engeland
Er werd mij op 18 september gevraagd of ik ook het nieuwste rapport van de OECD http://www.compareyourcountry.org/pisa-digital?cr=oecd&lg=en&page=0#omtrent de gegevens over ICT in het onderwijs hierin wilde meenemen. Dit naar aanleiding van diverse artikelen in het nieuws http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/4142779/2015/09/15/Slechtere-onderwijsresultaten-door-verkeerd-gebruik-computers.dhtml

Hier alvast een leuke verwijzing naar wat commentaar op dit rapport:


PISA ( Programme for International Student Assesment) deze toets wordt gecoördineerd door OESO ( Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het doel van de test is het toetsen van Algemene Kennis en Vaardigheden op drie domeinen namelijk wiskunde, natuurwetenschappen en leesvaardigheid. Deze kennis en vaardigheden zijn belangrijk om deel te nemen aan de maatschappij (OESO,2009 pagina 20-22). De test wordt afgenomen in cycli van drie jaar en sinds 2000 worden zo de sleutelcompetenties van 15 jarige leerlingen gemeten in de lidstaten van de OESO en in partnerlanden/ economieën. Deze groep landen vertegenwoordigt 90% van de wereldeconomie.
Pisa concentreert zich dus niet op het toetsen van een bepaald curriculum. Tot op heden zijn de toetsen afgenomen in 2000-2003-2006, 2009, 2012

Voor het vergelijk van de twee landen heb ik een aantal bronnen gebruikt:

PISA 2012 ( OECD-libary.org)
Education at a Glance. Om te zien hoe studenten scoren in de andere gebieden.
TALIS Teacher Survey
Skills outlook 2015

Allereerst de PISA results van 2012
Mathematics performance (source PISA 2012)
United Kingdom (UK) scoort gemiddeld
boys:   - 500 Jongens doen het beter dan meisjes.
girls:    - 488 Meisjes hebben geen plezier in wiskunde en zijn faalangstig.
Nederland (NL) scoort boven het gemiddelde
boys:   -528
girls:    -518
Ook leesvaardigheid scoort in UK gemiddeld (meisjes zijn hier beter in dan jongens) in NL is dit bovengemiddeld
In Natuurwetenschappen scoort UK bovengemiddeld ( hierin zijn jongens beter) net als NL.

Education at Glance
UK heeft een hoger GDP ( Gross Domestic Product) dit is de meting van de waarde van de totale productie in een land. De mate van de economie van een land. Uk heeft een groot GDP in vergelijk met de meeste OECD landen en besteed meer dan gemiddeld aan onderwijs. De besparingen op onderwijs zijn > 5% UK maar de uitgaven per leerling zijn omhoog gegaan. De kosten voor de hogeschool zijn verdubbeld en op universiteiten zelfs verdrievoudigd. Vergeleken met de andere OECD landen brengen alleen  UK en Nederland meer dan duizend euro collegegeld in rekening per full time nationale student.

Hoe zit dat dan met sociale ongelijkheid?
(bron:  www.Oecd-org/edu/European%20Union_EAG2013%20country%20Note.pdf)

In aansluiting op het college van dr.Gerard Ruijs en zijn  advies om leerlingen zo vroeg mogelijk naar school te sturen om verschillen door sociale achterstand zo klein mogelijk te maken. 
In veel landen waaronder ook UK voorzien ze in publicly-funded- pre- primary education dus schoolonderwijs voordat ze naar de basis-school gaan, behalve in Nederland en Ierland. Maar dit resulteert niet in minder uitval.
Sociaal economische achterstallige studenten zijn minder succesvol in het afronden van hun opleiding in de UK dan hun meer bevoorrechte peers. Sommige OECD landen zijn succesvoller dan de UK in het verminderen van de sociaal-economische invloed op de studieresultaten. Maar in wiskunde doen deze studenten het even goed als andere studenten in tegenstelling tot andere OECD landen.

Oecd.org Talis 2013 (Teaching And Learning International Survey= TALIS)
Het beschrijft de leer en werkomstandigheden. Centraal staan de docenten en schoolleiders.
Het percentage vrouwelijke schoolleiders in Nl is 30% in UK 39%
Het ouder worden van docenten in Europa heeft een betekenisvolle invloed op het publieke budget.
Meer dan 40% van de docenten in NL is ouder dan 50 jaar, de gemiddelde leeftijd ligt op 43 jaar.  In UK is 30% ouder dan 50 jaar en ligt de gemiddelde leeftijd op 39 jaar.

De verhouding leerlingen-> docent
In NL, 1 docent per 13 leerlingen.
in UK, 1 docent per 15 leerlingen
De verhouding docenten-> onderwijsondersteunend personeel en zorgpersoneel
In NL, op elke tien docenten, 1 ondersteunende medewerker
In UK, op elke vier docenten, 1 ondersteunende medewerker
De verhouding docenten en administratief medewerkers en personeel met management taken.
In NL 1 administratief medewerker op zeven docenten.
In UK 1 adminstratief medewerker op drie docenten
Dus minder docenten in Uk en meer ondersteunend personeel.
84% van de NL docenten heeft een dienstverband of een contract voor onbepaalde tijd in the Uk is dit 94%.
Nederlandse docenten werken gemiddeld minder klokuren per week nl.. 36,5u tegen 45 tot 47u in the UK.
Hoe zit het dan met de tevredenheid?
In Nl vindt 40% dat zijn baan als docent nuttig is en in UK is dit 35%
De job tevredeheid en de waarde van baan in de maatschappij ligt in NL op 91% en in de Uk op 82%

In landen waar het vak meer aanzien geniet daar zie je dat studenten een hoger resultaat behalen.

Nog een klein stukje over skills outlook 2015
Dus de voorbereiding van de leerlingen op de arbeidsmarkt.
Het verschil in werkeloosheid tussen leerlingen die een universiteits- opleiding gevolgd hebben of een mbo ligt niet hoog in beide landen (beneden Europees gemiddelde). Het verschil tussen beide opleidingen is echter groter in the UK.
Jonge mensen die als gevolg van de crisis geraakt worden door onder hun niveau te werken of werkeloos zijn maar ook geen opleiding volgen is in NL beneden de 10% en in the UK meer dan 20%.
Hoe staat het met de vaardigheden van de jeugd? In the Uk is dit average en in NL Top.
Is de opleiding afdoende voorbereiding ? In zowel UK als NL is dit gemiddeld.
Hoe ontwikkelen studenten hun vaardigheden? In the UK average en in NL Top
Worden de jongeren goed opgenomen in de arbeidsmarkt? Dit is voor beide landen gemiddeld.
Er is dus duidelijk behoefte aan verbetering om the NEETS ( Youth not in employment, education or Training) te helpen. De uitkomst is dat deze jongeren over onvoldoende vaardigheden beschikken en niet voldoende voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. één op de vier NEETs is werkeloos voor meer dan zes maanden en dreigt zijn vaardigheden te verliezen en 56% is inactief en zoekt geen baan. Hier ligt een aandachtspunt voor scholen, sociale instellingen en publieke uitzendbureaus om jongeren met tekortkomingen in vaardigheden te ondervangen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten