oecd/ pisa vergelijk Engeland
Er werd mij op 18 september gevraagd of ik ook het nieuwste rapport van de OECD http://www.compareyourcountry.org/pisa-digital?cr=oecd&lg=en&page=0#omtrent de gegevens over ICT in het onderwijs hierin wilde meenemen. Dit naar aanleiding van diverse artikelen in het nieuws http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/4142779/2015/09/15/Slechtere-onderwijsresultaten-door-verkeerd-gebruik-computers.dhtml
Er werd mij op 18 september gevraagd of ik ook het nieuwste rapport van de OECD http://www.compareyourcountry.org/pisa-digital?cr=oecd&lg=en&page=0#omtrent de gegevens over ICT in het onderwijs hierin wilde meenemen. Dit naar aanleiding van diverse artikelen in het nieuws http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/4142779/2015/09/15/Slechtere-onderwijsresultaten-door-verkeerd-gebruik-computers.dhtml
Hier
alvast een leuke verwijzing naar wat commentaar op dit rapport:
PISA
( Programme for International Student Assesment) deze toets wordt gecoördineerd
door OESO ( Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het
doel van de test is het toetsen van Algemene Kennis en Vaardigheden op drie
domeinen namelijk wiskunde, natuurwetenschappen en leesvaardigheid. Deze kennis
en vaardigheden zijn belangrijk om deel te nemen aan de maatschappij (OESO,2009
pagina 20-22). De test wordt afgenomen in cycli van drie jaar en sinds 2000
worden zo de sleutelcompetenties van 15 jarige leerlingen gemeten in de
lidstaten van de OESO en in partnerlanden/ economieën. Deze groep landen
vertegenwoordigt 90% van de wereldeconomie.
Pisa
concentreert zich dus niet op het toetsen van een bepaald curriculum. Tot op
heden zijn de toetsen afgenomen in 2000-2003-2006, 2009, 2012
Voor
het vergelijk van de twee landen heb ik een aantal bronnen gebruikt:
PISA
2012 ( OECD-libary.org)
Education
at a Glance. Om te zien hoe studenten scoren in de andere gebieden.
TALIS
Teacher Survey
Skills
outlook 2015
Allereerst
de PISA results van 2012
Mathematics
performance (source PISA 2012)
United
Kingdom (UK) scoort gemiddeld
boys: - 500 Jongens doen het beter dan meisjes.
girls: - 488 Meisjes hebben geen plezier in
wiskunde en zijn faalangstig.
Nederland
(NL) scoort boven het gemiddelde
boys: -528
girls: -518
Ook
leesvaardigheid scoort in UK gemiddeld (meisjes zijn hier beter in dan jongens)
in NL is dit bovengemiddeld
In
Natuurwetenschappen scoort UK bovengemiddeld ( hierin zijn jongens beter) net
als NL.
Education
at Glance
UK
heeft een hoger GDP ( Gross Domestic Product) dit is de meting van de waarde
van de totale productie in een land. De mate van de economie van een land. Uk
heeft een groot GDP in vergelijk met de meeste OECD landen en besteed meer dan
gemiddeld aan onderwijs. De besparingen op onderwijs zijn > 5% UK maar de
uitgaven per leerling zijn omhoog gegaan. De kosten voor de hogeschool zijn
verdubbeld en op universiteiten zelfs verdrievoudigd. Vergeleken met de andere
OECD landen brengen alleen UK en Nederland meer dan duizend euro
collegegeld in rekening per full time nationale student.
Hoe
zit dat dan met sociale ongelijkheid?
In
aansluiting op het college van dr.Gerard Ruijs en zijn advies om
leerlingen zo vroeg mogelijk naar school te sturen om verschillen door sociale
achterstand zo klein mogelijk te maken.
In veel landen waaronder ook UK
voorzien ze in publicly-funded- pre- primary education dus schoolonderwijs voordat
ze naar de basis-school gaan, behalve in Nederland en Ierland. Maar dit resulteert niet in minder uitval.
Sociaal
economische achterstallige studenten zijn minder succesvol in het afronden van
hun opleiding in de UK dan hun meer bevoorrechte peers. Sommige OECD landen
zijn succesvoller dan de UK in het verminderen van de sociaal-economische
invloed op de studieresultaten. Maar in wiskunde doen deze studenten het even
goed als andere studenten in tegenstelling tot andere OECD landen.
Oecd.org
Talis 2013 (Teaching And Learning International Survey= TALIS)
Het
beschrijft de leer en werkomstandigheden. Centraal staan de docenten en
schoolleiders.
Het
percentage vrouwelijke schoolleiders in Nl is 30% in UK 39%
Het
ouder worden van docenten in Europa heeft een betekenisvolle invloed op het
publieke budget.
Meer
dan 40% van de docenten in NL is ouder dan 50 jaar, de gemiddelde leeftijd ligt
op 43 jaar. In UK is 30% ouder dan 50 jaar en ligt de gemiddelde leeftijd
op 39 jaar.
De
verhouding leerlingen-> docent
In
NL, 1 docent per 13 leerlingen.
in
UK, 1 docent per 15 leerlingen
De
verhouding docenten-> onderwijsondersteunend personeel en zorgpersoneel
In
NL, op elke tien docenten, 1 ondersteunende medewerker
In
UK, op elke vier docenten, 1 ondersteunende medewerker
De
verhouding docenten en administratief medewerkers en personeel met management
taken.
In
NL 1 administratief medewerker op zeven docenten.
In
UK 1 adminstratief medewerker op drie docenten
Dus
minder docenten in Uk en meer ondersteunend personeel.
84%
van de NL docenten heeft een dienstverband of een contract voor onbepaalde tijd
in the Uk is dit 94%.
Nederlandse
docenten werken gemiddeld minder klokuren per week nl.. 36,5u tegen 45 tot 47u
in the UK.
Hoe
zit het dan met de tevredenheid?
In
Nl vindt 40% dat zijn baan als docent nuttig is en in UK is dit 35%
De
job tevredeheid en de waarde van baan in de maatschappij ligt in NL op 91% en
in de Uk op 82%
In
landen waar het vak meer aanzien geniet daar zie je dat studenten een hoger
resultaat behalen.
Nog
een klein stukje over skills outlook 2015
Dus
de voorbereiding van de leerlingen op de arbeidsmarkt.
Het
verschil in werkeloosheid tussen leerlingen die een universiteits- opleiding
gevolgd hebben of een mbo ligt niet hoog in beide landen (beneden Europees gemiddelde).
Het verschil tussen beide opleidingen is echter groter in the UK.
Jonge
mensen die als gevolg van de crisis geraakt worden door onder hun niveau te
werken of werkeloos zijn maar ook geen opleiding volgen is in NL beneden de 10%
en in the UK meer dan 20%.
Hoe
staat het met de vaardigheden van de jeugd? In the Uk is dit average en in NL
Top.
Is
de opleiding afdoende voorbereiding ? In zowel UK als NL is dit gemiddeld.
Hoe
ontwikkelen studenten hun vaardigheden? In the UK average en in NL Top
Worden
de jongeren goed opgenomen in de arbeidsmarkt? Dit is voor beide landen
gemiddeld.
Er
is dus duidelijk behoefte aan verbetering om the NEETS ( Youth not in
employment, education or Training) te helpen. De uitkomst is dat deze jongeren
over onvoldoende vaardigheden beschikken en niet voldoende voorbereid zijn op
de arbeidsmarkt. één op de vier NEETs is werkeloos voor meer dan zes maanden en
dreigt zijn vaardigheden te verliezen en 56% is inactief en zoekt geen baan.
Hier ligt een aandachtspunt voor scholen, sociale instellingen en publieke
uitzendbureaus om jongeren met tekortkomingen in vaardigheden te ondervangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten