woensdag 14 oktober 2015

Bezoek LUTC

Het bezoek aan LUTC was een interessante ervaring.  Het is duidelijk dat er veel energie is gestoken in de inrichting van het gebouw en het opstarten van een nieuwe opleiding. Nieuw en modern op oud en klassiek. Er werd met veel passie gesproken over hetgeen in de korte tijd is bereikt en waar deze school naartoe wil: LUTC is zeer ambitieus.

Een van de zaken die ons opviel, was dat deze school veel tijd besteedt aan het binnenhalen van het bedrijfsleven en deze betrekt bij verschillende projecten. Aangezien er een tekort is aan goed opgeleid technisch personeel, heeft men besloten om met deze partners te overleggen en het curriculum af te stemmen op de behoeften van de bedrijven. Men is niet te bang om te experimenteren, externe partners op te zoeken en te groeien. Als we dit dan vergelijken met de basisschool waar we gisteren waren, zien we dat het bedrijfsleven daar geen rol leek te spelen: daar had men alleen te maken met overheid en ouders, voor zover deze een actieve rol spelen. Ook was hier veel meer focus op een zgn. "ranking" en scoren op targets. Dit is op zich te begrijpen: Sir Donald Bailey Academy heeft met een andere populatie te maken en met geheel andere problemen, en stelt dus andere prioriteiten.

Verder was het opvallend dat leerlingen, om te wennen aan het bedrijfsleven, hun schooltijd van 9 tot 5 op school werkend doorbrengen. Er is derhalve geen huiswerk. Time management is belangrijk, een balns tussen werk en vrije tijd. Er wordt aan leerlingen veel vertrouwen gegeven; dit bleek uit het feit dat deze zelf invloed hebben op hoe ze aan projecten werken: er is weinig tot geen controle, zo lijkt het. Wat wij konden zien was dat leerlingen inderdaad goed en zelfstandig aan het werk waren. Leerlingen worden uitgedaagd om zoveel mogelijk hun talenten te ontwikkelen; de nieuwsgierigheid van jongeren wordt zoveel mogelijk gestimuleerd, en niet zozeer gestuurd. Leerlingen hoeven geen schooluniform te dragen, maar men verwacht wel dat leerlingen zich zakelijk kleedden.

Als laatste kunnen we stellen dat zowel bij LUTC als bij Bailey Academy de schoolleiding bij het personeel in hoog aanzien staat. Hoewel de leidersschapsstijlen misschien verschillen, hebben beide schoolhoofden een duidelijke ambitieuze visie op het onderwijs en sprak men zeer lovend over hen; beiden werden als voorbeeld gezien. De basisschool heeft, qua resultaten, al een stijgende lijn laten zien. Wij zijn dan ook zeer benieuwd waar de visie van LUTC hen over vijf jaar brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten