woensdag 14 oktober 2015

13-10-2015 Bezoek aan Sir Donald Bailey Academy

Na een stevig ontbijt en een kort introductiecollege vertrekken we met busjes naar Newark. We bezoeken vandaag de Sir Bailey Academy; een basisschool in een arbeiderswijk.

Na een kort welkom door de directeur, Lee Taylor, wordt onze groep in drieën gesplitst en krijgt elke groep een begeleider toegewezen. In circuitvorm behandelen we de volgende onderwerpen:

Visie van de school Door de directeur

Tijdens deze bijeenkomst vertelt Lee hoe hij drie jaar geleden begonnen is met het veranderen van de school. Drie jaar terug had de school een slechte naam qua presteren. Ze scoorden "Requires improvement" door de inspectie. Lee vertelde dat hij een duidelijke visie had over hoe dit op te lossen.

- een lerende organisatie: Leerkrachten leren van en met elkaar;
- hoge verwachtingen stellen: leerlingen zitten op de beste school in Newark en het is belangrijk dat ze dit weten;
- goedkoop maar gemotiveerd personeel: leerkrachten worden aangenomen voor een paar jaar zodat er lagere personeelslasten zijn. Dit weten de leerkrachten vooraf;
- kleine klassen: door onderwijsassistenten te ontslaan en oudere (duurdere) leerkrachten te vervangen door jongere, goedkopere leerkrachten zitten er in de klas 15 leerlingen;
- gericht op resultaten: de focus ligt op het verbeteren van de resultaten op rekenen, lezen en taal.

Rondleiding
We krijgen een rondleiding van Jamie. Hij neemt ons mee naar de jongste van de school. Tijdens de wandeling vertelt hij ons dat er binnenkort gestart wordt met een groep van 2 jarigen. De kinderen komen, gemiddeld genomen, uit een sociaal economisch minder goed milieu. Extra voorbereiding op onderwijs zal volgens hen helpen de achterstanden die er op taalgebied bestaan bij de start van de schoolloopbaan weg te werken.

In de verschillende groepen die wij bezoeken zien we kleine klassen en vooral de rust die er heerst in deze klassen valt op. De school bestaat uit meerdere gebouwen. Het nieuwste gebouw (Victor Miller Building) is recentelijk opgeleverd (kosten 4,5 miljoen pond) en is zelfvoorzienend. Electra en spoelwater bijvoorbeeld worden door het gebouw zelf aangeleverd.


In de klassen zien we dat de leerlingen rustig en in groepjes aan het werk zijn. De klassen zijn mooi ingedeeld, er is goed materiaal aanwezig en de lokalen zijn als een rijke leeromgeving ingericht. Er hangen prachtige, geordende materialen aan de muur.

Informatie over het programma, resultaten

Linda neemt ons vervolgens mee naar een lokaal waar ze ons vertelt hoe de scores voor rekenen, lezen en taal de afgelopen jaren zijn gestegen. We krijgen een mooi overzicht te zien waaruit blijkt dat de school, qua ontwikkeling op deze gebieden, de juiste weg is ingeslagen. Linda vertelt ons ook dat de leerkrachten hard werken; vijf dagen op school en een dag in het weekend. Ze laat ons vervolgens zien hoe ze feedback geven aan leerlingen. Dit doen ze heel uitgebreid. Wanneer een leerling iets heeft ingeleverd kijkt de leerkracht het na. Ze schrijven dan eerst wat er goed aan is, daarna een stuk over wat beter moet en sluiten af met hoe de leerling nu verder kan.

Het was een inspirerende dag waarover nog veel nagepraat is.Tijdens de refelcte 's avonds kwamen de volgende punten naar voren:

Vaakst genoemde dilemma's:
De aandacht voor enkel rekenen, taal en lezen.
Targetgestuurd werken.
Sterk leiderschap

Andere  dilemma's de minder vaak  genoemd werden waren:
Doorlooptijd docenten
40/60 freeschool meal verhouding
aansluiting VO

leiderschapstijl is directief
eigen inbreng van docenten en leerlingen, waar zit ie?
De functie van uniformen.
De maakbaarheid van leerlingen in het licht van de achtergrond van die leerlingen.
Ik zie een sterke visie, wat doet dat met mijn eigen visie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten